Het ontwikkelen van een teamgerichte mindset

blog mindset fb

“Wilskracht is het vermogen een impuls te onderwerpen aan jouw doelen en waarden. Je hebt geen zin en doet het toch, dat is wilskracht.” (Wildschut, 2012) 1

Remco (trainer bij Verbroeder Teamtrainingen): Het is donderdag, 3 uur ‘s nachts. Ik slaap in het bos met mijn team. Ik heb de hele week al weinig geslapen en word voor de zoveelste keer wakker gemaakt omdat ik moet wachtlopen. Het regent, het is koud en ik mis ook nog eens een belangrijke verjaardag. Ik denk: “Voor wie doe ik dit eigenlijk?” 

Inzicht in eigen handelen

Wij krijgen vaak de vraag: “Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat mensen in ons team de mindset hebben, waarin niet het ego regeert maar het belang van de groep telt?” 

Je mindset heeft alles te maken met wat er tussen je oren gebeurt. De meest stabiele persoonseigenschappen worden in hoge mate beïnvloed door opvoeding en omgeving. Elke eigenschap ontstaat door interactie tussen genen en omgeving en elke ervaring heeft invloed op het brein. We zijn wat we door herhaling doen. Excellentie is dus niet een daad, maar een gewoonte, zei Aristoteles ooit mooi 2.

Elk gedragspatroon dient uiteindelijk een belang. Ongepast gedrag wordt vaak vertoond door angsten bij de persoon die dit gedrag laat zien. Die angsten kennen we allemaal wel: de angst om beoordeeld te worden, de angst om te falen, de angst voor afwijzing, de angst voor conflict, de angst niet te kunnen voldoen aan verwachtingen, de angst voor onzekerheid, de angst om de controle te verliezen en ga zo maar door. Door inzicht te krijgen in je eigen handelen leer je waarom je bepaald gedrag vertoont en welk gedrag je daarom niet laat zien. 

Gezonde dosis wilskracht

Als persoon en als team groeien vergt een investering in zowel kennis als vaardigheden. Vergelijk het met gezond eten. Om dit te kunnen doen is het van belang dat je over voeding leert, zodat je snapt wat gezond en niet gezond is. Zonder kennis zouden we elke dag wel friet en pizza willen eten.

Kennis is echter niet voldoende om gezond te eten. Je zult ook moeten leren omgaan met de impulsen om je vol te willen stoppen met ongezond eten. Uiterst belangrijk hierin is de mindset en een gezonde dosis wilskracht. Het “marshmallow onderzoek” (Walter Mischel, 2014) 3 onder kinderen heeft bewezen dat wilskracht de belangrijkste graadmeter is voor succes. Het is de beste voorspeller voor maatschappelijk en academisch succes, voorspelt geluk en gezondheid en is zelfs een betere voorspeller voor succes in relaties dan empathie.

Wilskracht is net als moed een vermogen dat je kunt leren aanspreken en ontwikkelen door gebruik en herhaling. Wij hebben hier door onze jarenlange militaire ervaring methodieken en trainingen voor. We gaan veelal met onze teams terug naar de basis. We gaan met je team de natuur in, waar we vaak ook zullen overnachten. Daar gaan we met de groep aan het werk, in een context die voor velen al als uitdagend wordt beschouwd. Onze trainingen zijn op maat gemaakt en door ervaringsgericht te leren leggen wij gedrag bloot. Vanuit daar kijken we met het team al handelend hoe het ook anders zou kunnen. 

Teamgerichte mindset zorgt voor succes

Veel teams sturen op lijstjes, processen, procedures en systemen. De ontwikkeling van de mindset (houding en gedrag) wordt daarin vaak vergeten, terwijl een teamgerichte mindset er juist voor zorgt dat het team de doelstellingen zal halen, ook als het even minder gaat, vanuit wilskracht. 

Wij nemen jullie graag mee in onze militaire denkwijze en wereld om jullie team hechter, daadkrachtiger en effectiever te maken. Zodat jullie met een teamgerichte mindset de concurrentie een stap voor weten te zijn. Maar wees voorbereid! Zo simpel als de theorie klinkt, zo uitdagend is de praktijk!

Meer weten? Neem dan contact met ons op.

1 Vugt, M. & Wildschut, M. (2012). Gezag. Lev 
2 Aristoteles Grieks filosoof 384 v.C. – 322 v.C 
3 Walter, M. (2014) The Marshmallow Test, York: Little, Brown and Company, 2014 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

*